Boston Legal – a legzseniálisabb sorozat evör

2013. július 04. - Jasinka Ádám

 Az lehet, hogy kicsit túlzás a cím, főleg annak, aki nem ismeri ezt a sorozatot, vagy szerinte még a lécet sem üti a szórakoztatás palettáján. A Boston Legal nem szimplán egy televíziós sorozat, egy olyasfajta életérzés, életszemlélet, ami mindenkinek a javára válik. Remek eszmefuttatásokat, érveléseket láthatunk és hallhatunk, amiket megfűszereznek a hétköznapi problémák nem éppen hétköznapi megoldásaival. Ezt pedig olyan színészi körítésben kapjuk, hogy megnyaljuk mind a tíz ujjunkat.

vlcsnap-2013-07-04-14h15m37s178.png

 Az alapfelállással nem szöszmötölnék annyit. Adott egy komolyabb, drámásabb ügyvédes sorozat – amiből nem sok jelenetet láttam -, és ebből átmentettek szereplőket és a körítést felhígították. A precíz tárgyalótermeket, a szakkönyveket felváltották a szituációs komédiákra jellemező dialógus stílusok, karakterek és történetvezetés. Az eredmény pedig azt kell, mondjam, egy olyan briliáns sorozat lett, amiben remekül egyensúlyoznak a drámaiság és a totális lököttség közti, néha igen vékony mezsgyén.

vlcsnap-2013-07-04-14h16m37s24.png

 Dialógusok és helyzetkomikumok. A sorozatot eleinte ezek tömkelege vitte a hátán, szinte úsztunk a jobbnál jobb poénokban, viccekben, beszólásokban. Nem csak a színészek, de mi nézők is lubickoltunk, miközben néztük a sorozatot. Ahogy haladtak az epizódok, az írók úgy nyúltak inkább a szereplőkhöz, és alakították ki őket egyre finomabban, hogy átformálják a sorozatot, és főképp a nézőket egy másfajta közönséggé.

vlcsnap-2013-07-04-14h18m07s134.png

 A főszereplő, függetlenül a sorozat adott irányvonalától, mindig Denny Crane és Alan Shore párosa. Ők ketten azok, akiket én imádok. Külön-külön két, remekül megírt, határozott véleménnyel rendelkező, harcias, gyerekes, bolond és bohókás, mégis felnőtt, akiknek a kapcsolata igazán követendő példa, s főképp értékes, mivel bemutatja, hogy milyen mély és érzelmekkel teli lehet egy barátság. A sorozat ikonikus jegye, az erkély-jelenet, pedig nem csupán az adott rész értékelője, nem csak a konklúzió kimondását szolgálja, hanem betekintést ad a nézőknek a világ, jobban mondva a civilizáció alakulására, a banális ügyekre és azokra a témákra ad – több oldalról is – választ, amik a leghevesebb vitát váltják ki, nem csak az Amerikai Egyesült Államokban.

vlcsnap-2013-07-04-14h19m07s251.png

 Az írók azonban nem csak a két főszereplő jellemét dolgozták ki annyira, hogy egy-egy emberi tulajdonságot, az ehhez társuló problémákat bemutassák, hanem igyekeztek az összes szereplőben megmutatni, milyen színes, érdekes és különféle is a társadalom, mennyire toleránsak, vagy épp nem az emberek. Ezeket, a szerintem formálódási célból is belevett dolgokat, nem erőltetetten, nem az arcunkba lökve adják, hanem finoman. Hagyják, hogy a néző magától jöjjön rá bizony válaszokra, az adott szituáció helyes megoldására.

 A sorozat, amellett, hogy igen erős társadalomkritikával rendelkezik, és jellemformáló ereje is van, egy rendkívül szórakoztató és igényes televíziós műsor is. A humor szinte minden oldalát bemutatják, minden eszközét bevetik. Ugyanolyan humor-értéke van Denny erotikus megnyilvánulásainak, Alan szexizmusának, Jerry pukkantgatásainak, mint a jól elhelyezett beszólásoknak, fricskáknak. S akkor nem is beszéltem arról, hogy előszeretettel szólnak ki nem csak a csatornának, de mindenkinek a sorozatból. Az ötödik évadban többször is előfordul, hogy televíziós szakkifejezéseket hallunk, illetve a szereplők kilépnek sorozatbeli szerepükből.

vlcsnap-2013-07-04-14h17m21s199.png

 A sok vendég- és évadszereplő mellett az utolsó etapra sikerült megtartani a legjobban működőket. Kipróbáltak többfajta személyiségtípust, többfajta vehemenciával rendelkező karaktert, és mégis, a legkedvelhetőbb, az elsőre annyira nem „hangos” szereplőket tartották meg, s hoztak össze egy remek kémiával rendelkező, összeszokott csapatot.

vlcsnap-2013-07-04-14h18m38s205.png

 A sorozatzáró rész egyfelől nagyon jó volt. Ugyanis sikerült hozni azokat a dolgokat, amikért szeretem a sorozatot, nem volt rosszabb rész, mint bármelyik eddigi. Annyi csalódottságot, ha lehet így mondani érzek a sorozattal kapcsolatban, hogy nagyobb katartikus élményre számítottam, illetve nem tetszettek a sebtében lezárt történetszálak. De ez már csak az én elégedetlenségem, ami maga a sorozatzáró rész miatt van. Igaz, hogy néha laposabbak lettek a részek, és nem sikerült az újabb évadokban megcsillogtatni azt, amit az első évadban, de az ötödik évad feltette az i-re a pontot.

Értékelés: Ez a sorozat nálam a non plus ultra. Amikor elkezdték szinkronosan adni, buta, ügyvédes sorozatnak tituláltam, és csak rátévedt a távirányító. Nem tudom, hogy eredeti nyelven is bejött volna-e ennyire, de a szinkron olyan zseniális lett, nem csak a hangválasztás, hanem a színészi játék is, hogy le a kalappal a magyar hangok előtt, amiért ilyen szakértelemmel dolgoztak ezen a sorozaton. Ez pedig csak hab azon a tortán, amin a Crane, Poole & Schmidt felirat van marcipánból kirakva.

10/10

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nephin 2013.07.05. 08:40:53

Egyetértek, zseniális sorozat, színészek, szövegek és igen, a szinkron ezúttal remekül sikerült, bár érdemes megnézni eredetiben is. Kár, hogy vége. :(

albi99 2013.07.05. 14:12:47

Én a magyar szinkron végletekig elkötelezett rajongója vagyok. Nem hiszek abban, hogy egy sorozat "szar" lesz attól, hogy magyarul látom először, mármint önmagában szerintem a szinkron nem ronthat el valamit, ami eredetileg is jó volt. DE! A Boston Legal a legnagyobb ellenpéldám minderre. Abszolút kedvencem volt, végignéztem eredetiben, mivel évekig nem vásárolta meg egy televízió sem. Nagyon vártam a szinkronost, voltak ötleteim hangokra is. Mikor meghallottam, sírni tudtam volna. Ez esetben tényleg hidd el, hogy meg kell nézni eredetiben is, főleg a két főszereplő miatt. A szinkron sok-sok színt és árnyalatot levesz az eredetiből, Shatnert itt szerettem meg, és óriási hiba volt neki a "megszokott" hangját adni, mivel eredetiben sokkal színesebb a játéka, Spaderről nem is beszélve. A többi hang is jellegtelen lett, komolyan nézd meg angolul is, nem szoktam ezt mondani, de ennél tényleg sokat levon a magyar verzió

Jasinka Ádám 2013.07.05. 14:35:35

@albi99: Belenéztem angolul is, úgy is tetszik. Igaz, hogy sok helyen van nagy eltérés (Paul, Shirley, Alan...) az eredeti orgánum és a magyar hang között, de nekem valamiért jobban bejön magyarul. Lehet, hogy közrejátszik az, hogy magyarul néztem, de a színészek olyan jól játszanak a hangjukkal, néhol olyan átéléssel dolgoznak, hogy bejön. Egyébként is szeretem Czvetkó Sándor, Szersén Gyula hangját, lehet emiatt is érzem találónak őket.

Viszont nem először olvasom azt, főképp James Spader-nél, hogy a szinkron sokat elvesz a játékából. Az első évadot lehet újranézem angolul.

albi99 2013.07.05. 15:26:38

Szerintem Shatner játékából is nagyon sok elvész. Szeretem én is Szersént, de nem játszik annyira a hangjával, ahogy itt kellene. Mintha mindig csak "keményen" tudna beszélni, míg Shatner a mély dörgéstől a nyafogós magasokig mindent megmutat, és váltogatja is, ettől lesz élet a karakterében. Ez esetben szerintem Papp János sokkal jobb döntés lett volna, Spadernek meg Máté Gábor, persze csak ha hajlandó lett volna belemélyedni, és rendesen dolgozni vele. Szerintem inkább nézd a második évadot, szerintem az az egyik legjobb, és ott már mindenki lubickol a szerepében, az első évad nekem kicsit gyengébbnek tűnt...

Izsófalva 2015.02.18. 14:31:11

Életem első bejegyzését írom....De ez a filmsorozat ezt is megérte:) Én csak most láttam az M2-n. Egyszerűen fantasztikus, kár, hogy kevesen ismerik, vagy értik. Az is kár, hogy nem lehet dvd-én megvásárolni, mert biztos központi helyet kapna könyvespolcomon. Az előttem levőket muszáj ismételtem, szebben, jobban nem tudom kifejezni értékelésemet. Ez igen, nem csak filmsorozat, de egy életérzés, életszemlélet, fantasztikus társadalomkritikával, ismerettel, csodálatos emberi érzésekkel, óriási értékekkel és óriási színészekkel. Szórakoztató, igényes, minden benne van, ami jó!Szerintem sokkal többet figyelmet, elismerést , kitüntetést érdemelt volna a két főszereplő, egyenesen Oscar díjat is. Shatner és Spader csodás színészek, nem értem miért nem kaptak /kapnak nagyobb elismert. Mindketten nagyon-nagyon megérdemelnék.
De ne feledkezzünk el a forgatókönyv írójáról sem, mivel a szöveg az , ami engem a legjobban megragadott, a tartalom, a mondanivalók! Jó lenne a sorozatot pontosan elolvasni. Húha!!! Számomra óriási élmény volt. Jó lenne egy könyv, egy dvd!
süti beállítások módosítása