The Newsroom – 1x01

2013. június 24. - Jasinka Ádám

 A Híradósokkal először szinkronosan találkoztam talán a televízióban, de amennyit láttam belőle, annyi alapján felejtősnek tűnt mind a készítő, mind a színészek ellenére. Ez nem az én világom, gondoltam. A lassan csordogáló, drámásabb sorozatoknál kell valami, ami megfog, legyen az egy színész, vagy egy karakter, amihez kötődhetek. Ebben a sorozatban pedig nem volt ilyen. Eddig. Mert meg kellett néznem az első részt az elejétől, hogy rájöjjek, ekkora királyság mellett nem lehet csak úgy elmenni pár jelenetnyi nem tetszés miatt.

vlcsnap-2013-06-23-09h39m39s51.png

 A sorozat nem szól többről, mint a híradóról, annak a szerepéről, a rajta dolgozókról és úgy az egész szakmáról. Látjuk, hogyan kapják a híreket, hogyan szerkesztik egésszé, eladhatóvá őket, mivel fejelik meg, hogy felkeltsék a nézők és esetenként a reklámozók érdeklődését és abba is betekintést nyerünk, hogy mennyire éles harc folyik a televíziós piacon és a híradónál, mint munkahelyen.

vlcsnap-2013-06-23-09h49m15s180.png

 A készítő nem egy kispályás ember, hiszen olyan dolgokat tud a háta mögött, mint Az elnök emberei, vagy A közösségi háló forgatókönyve, amik egytől egyig remek, szinte megkomponált munkák. Aaron Sorkin pedig úgy döntött, hogy karakterközpontú sorozatot készít egy olyan valamiről, amit mindenki ismer, amit mindenki néz. A híradósok pedig remek alapot szolgáltatnak ahhoz, hogy az író ismét megcsillogtassa tudását.

 Az első rész hatásos jelenettel kezdődik, amikor a főszereplő egy diáklányt lehord a sárga földig, majd utána a hazájának, az Amerikai Egyesült Államoknak is beolvas egy ízeset, rávilágítva igen égető és bajos problémákra. A szabadszájúsága azonban nem csak a jelen levő egyetemisták és politikus körében, hanem munkaadó csatorna dolgozóinál is kiveri a biztosítékot. Főhősünket pedig szabadságra küldik. És itt kapcsolódunk bele a fordulatos eseményekbe. A továbbiakban spoileresebben folytatom.

 A menő híradós azzal szembesül, hogy koránt sincs annyira befolyása a munkatársai felvételébe, mint gondolta, illetve a stábja gondol egyet és az újonnan kinevezett hírműsor vezetőjéhez csatlakozik. A Jeff Daniels által megformált szereplő pedig rájön, hogy nem csak, hogy nem foglalkozott eleget a munkatársaival - van, akinek a nevét sem tudja -, hanem emberszámba se vette őket. Ennek köszönhetően pedig alig pár embere maradt, akik mellé a csatorna igazgatója fel is vett új embereket.

vlcsnap-2013-06-23-09h41m27s103.png

 A sorozat pedig innentől kezdi kibontani, a kezdetben kis csomagok formájában a nézőknek adott adagokat és ismerjük meg egyre jobban a szereplőket. A karakterek között igazán újdonság nincs, van a terheket cipelő, kissé megtört, de zseniális főszereplő, az ő támasza és ellentéte, egy karakán, gyors észjárású, határozott nő. Kapunk egy szerelmes párt, akiknek a kapcsolata nem éppen fényes, ugyanis a hölgy kissé esetlen, szeleburdi, pörgős, kislányos, míg a férfi jóképű, magabiztos és néha lekezelő, ám emberi, s az ő mindennapos problémáit látjuk, ahogy a munka mellett próbálják megoldani azokat. Emellé van egy új fiú, aki kinézetben jobban passzol a hölgyhöz, de átnéznek rajta ilyen szempontból. Valamint két, mondhatni mellékszereplőt is látunk: egy technikust, aki próbálja elkerülni, hogy a munkatársai személyes beszélgetéseit kihallgassa, illetve egy csatornaigazgatót, aki a tapasztalatot, az érettséget szimbolizálja, humort véve az epizódba.

vlcsnap-2013-06-23-09h39m56s241.png

 A szereplők annak ellenére, hogy tipikusak, tökéletesen vannak megformálva. Az HBO ezen sorozatának pedig sikerült olyan színészeket összeválogatnia, akik szerintem nem csak, hogy hitelesek, hanem profin hozzák azt, amit Aaron Sorkin-ék kitalálnak. S olyanokat találnak ki, amik élvezetessé teszik az első részt. Remek párbeszédeket, klisé és erőlködés mentes dialógusokat hallunk. Élvezet nézni, ahogy a színészek lubickolnak a szerepükben, és annak ellenére, hogy mennyire profi az, akit eljátszanak nincs az, hogy az adott szereplő felsőbbrendű lenne, idegen a nézőktől. Vannak esendő jegyeik, amik emberibbé teszik őket.

vlcsnap-2013-06-23-09h55m26s58.png

 Az első rész története finoman lett kidolgozva. A megalapozás után nem borítják az egészet a nyakunkba, hanem a gyorsabb cselekmények ellenére fokozatosan viszik bele a nézőket az élménybe, s ezért lesz egyre hatásosabb az egész rész. A végén pedig több csattanót is kapunk. Az első maga a jól összerakott híradás és a közben zajló munka, a másik pedig a két főszereplő kapcsolatának alakulása.

Értékelés: A The Newsroom egy precíz és kifinomult sorozat. Az első jelenetek még nem rántanak be, nem ront ajtóstul a házba, hanem építkezik mind a történet, mind pedig a szereplők. Aki olyan sorozatot szeretne, ami igényesen van elkészítve, csavaros a története, izgalmas, érdekes és olyan témát dolgoz fel, amit még nem sokszor a televíziós sorozatoknál, akkor nézzen bele az első részbe. Az pedig az író munkamorálját jellemzi, hogy annyira maximalista, hogy a második évad első két részét újra írta, mivel nem volt elégedett. Az HBO pedig belement, hogy forgassák újra ezeket a részeket.

9/10

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása