"Én vagyok az, aki csak néhány részt látott a Szex és New Yorkból"

Interjú Spilák Klárával

2017. január 01. - Jasinka Ádám

6 évad, 94 epizód és két mozifilm. A Szex és New York hazánkban is nők százainak életét határozta meg, nem is csoda talán, hogy a karakterek és magyar hangjaik eggyé forrtak az évek során. Ezért is mondhatjuk, hogy egyenesen elképzelhetetlen, hogy az egykori főszereplő, Sarah Jessica Parker ma ne Spilák Klára hangján szóljon a nézőkhöz. Az HBO újdonságában, a komoly párkapcsolati témákat boncolgató Válásban pedig hosszú idő után ismét sorozatszerepben találtak egymásra. Amely úgy tűnik, hogy hosszú életű lehet.

spilakklara1.jpg

Spilák Klára szinkronmunkái között azonban nem csak Carrie Bradshaw-t találjuk. A színésznő rengeteg sokévados sorozaton dolgozott. Ilyen például a Csillagkapu, a McLeod lányai vagy éppen A dadus, hogy három különböző stílusú produkciót említsek.

Idén azonban nem csak a Válás, hanem két másik különleges sorozata is képernyőre került. Az egyik a Kártyavár, a másik pedig az Ash vs. Evil Dead, az igazán véres horrorkomédia. Ez utóbbiban a színésznő a Xenával ismertté váló Lucy Lawlesst szinkronizálja Marton Bernadett rendezésében. Pár hete volt alkalmunk kilátogatni az Ash vs. Evil Dead második évadának szinkronfelvételére és beszélgethettünk Spilák Klárával, aki elárulta, mennyire bírja a véres jeleneteket, hogyan változott meg szerinte Sarah Jessica Parker játéka, és mely szinkronok voltak nagy hatással az életére.

Láttam, hogy picit nehezen viseled a véres jeleneteket.

Igen, nem is szoktam ilyen filmeket nézni otthon, de egyébként nekem már egy sima krimi is sokkot tud okozni. Munka közben ezt amennyire lehet megpróbálom kivédeni, nyilván a szinkronitás miatt fontos, hogy lássam mi történik, ezért amikor kell, akkor odafigyelek. Mivel mindig csak részleteket látok a filmekből, így el is tudok vonatkoztatni és nem leszek rosszul, de van, amikor becsukom a szemem.

Amikor felhívnak egy új szinkron miatt, akkor tudod előre, hogy milyen témájú lesz? Mondtál már vissza emiatt munkát?

Amikor megkeresnek, akkor nem mondják, hogy milyen sorozat vagy film lesz, így nem is mondtam még a témája miatt nemet egy munkára sem. Bár, amikor régebben színészeket kértek fel szexuális tartalmú filmek szinkronizálására, akkor eleve úgy kerestek meg, hogy mondták milyen munka, így arra nemet tudtam mondani.

spilakklara4.jpg(Dana DaLorenzo és Lucy Lawless az Ash vs. Evil Deadben)

Most csináltátok a Válást, Sarah Jessica Parker sorozatát. Ennél sem mondtak semmit, amikor fölhívtak?

Az teljesen más, amikor egy adott színésznőre hívnak, mert akkor kifejezetten azért keresnek meg, mert én szoktam őt szinkronizálni. Ez még akkor is így történik egyébként, ha egy nem annyira ismert, de az én hangommal megszokott színésznőről van szó.

Ez jól is esik, nem?

Persze, nekem is jól esik, de azt gondolom, hogy ez a közönségnek talán még fontosabb, hiszen ha megszoktak valakit egy adott hanggal, akkor azt is szeretnék viszonthallani. Ha mondjuk egy Sarah Jessica Parker-filmet néz valaki, talán zavarná vagy nehezen szokná meg, hogy nem velem hallja, de épp ilyen, ha mondjuk Pierce Brosnant nem Kautzky Armand szinkronizálná. Zavar keletkezne a nézőben és ezt nyilván sem a megrendelő, sem a rendező nem szeretné. Fontos ez a fajta állandóság, hogy egy-egy emblematikus színésznek ugyanaz legyen a hangja.

Szoktad követni, hogy a „te színészeid” miben dolgoznak éppen?

Van egy nagyon lelkes, pécsi szinkronos ismerősöm, aki mindig tájékoztat engem az aktuális történésekről. Neki köszönhetően a Válásról is előbb tudtam, mint hogy hívtak volna rá. De magam nem szoktam ezeket kutatni.

A szinkronjaidat vissza szoktad hallgatni?

Vannak filmek, amikből szoktak premier előtti vetítést csinálni és általában elhívják rájuk a színészeket is. Ezekre rendszerint elmegyek, tévét viszont nem nagyon nézek. Néha belefutok egy-két sorozatomba, de csak azért kukkantok bele, hogy magamat ellenőrizzem. Én vagyok az egyébként, aki csak néhány részt látott a Szex és New Yorkból. Belenéztem, hogy meghallgassam, jól csinálom-e, de ez csak kontroll volt. A sorozatok függővé tudnak tenni és ezt nem szeretném.

spilakklara3.jpg(Sarah Jessica Parker a Válásban)

Nálad jobban talán csak kevesen ismerik idehaza Sarah Jessica Parker játékát. Mit vettél észre rajta, sokat változott?

Sokat, de sajnos nem jó irányba. A Szex és New Yorkban nagyon izgalmas volt a színészi munkája és a sorozat történetét is rendkívül jól megírták. Az elején helyes volt, a játéka pedig természetes és őszinte, az évek során, mire eljutottunk a mozifilmig, addigra viszont modoros és őszintétlen lett. Ezért is érdekes, hogy most a Válásban megint jobban játszik, magára talált.

Lehet, hogy ez nála is azon múlik, milyen partnerekkel, milyen rendezővel dolgozik együtt. Ha a saját tapasztalataimból indulok ki, akkor azt mondhatom, hogy nagyon fontos a rendező személye, az hogy mit hoz ki belőlem. Ha nincs a produkcióban – legyen akár film vagy színház – erőskezű rendező, akkor az ember hajlamos ellustulni és azt hozza, amit megszoktak tőle, és nem ás a szerep mélyére.

A hazai közönségnek te formáltad Carrie Bradshaw-t olyanná, amilyen lett. Felmerül a kérdés, hogy téged tud-e alakítani egy szinkronszerep, hat-e rád úgy, mint egy színházi munka?

Abszolút, Carrie Bradshaw mindenképpen hatott rám és a Szex és New York nagyon érzékeny időszakban és élethelyzetben talált meg. Amikor elkezdtük szinkronizálni, akkor már régóta gondolkoztam azon, hogy eljövök a gyerekeim apukájától. A sorozat, és azok a dolgok, amik a szereplőmmel történetek, az évek során arra a felismerésre vezettek, hogy az embernek muszáj keresnie a saját boldogságát, nem szabad beletörődni helyzetekbe. Ha kell, váltson.

Ez a fajta gondolatiság biztosan belejátszott abba, hogy meghoztam a saját személyes döntésemet, és eljöttem. De említhetném a Kés/alatt című sorozatot is, ami szintén elképesztően izgalmas anyag, és voltak olyan epizódjai, amelyeknél le kellett állnunk a felvétellel, mert nem tudtam tovább csinálni, annyira sokkoltak egyes jelenetek. Sírtam és időt kellett kérnem, hogy magamhoz térjek.

Nézővé váltál?

Minekután azonosulnom kell a szereplőkkel, így kénytelen vagyok átélni azokat a dolgokat, amik velük történnek, hogy hiteles legyek, és benne legyen a hangomban mindaz az érzelem, ami az ő arcukon megjelenik. Emiatt jobban hatnak rám, mintha csak néző lennék.

Nem tudom, mennyire tudod magad kívülről szemlélni, de érzed-e azt, hogy beskatulyáztak volna a szinkronban?

Tény, hogy sokszor szinkronizálok kemény csajokat, de ugyanakkor nagyon finom és puha anyukákat is szoktam. Azt gondolom, hogy szerencsére nem lettem beskatulyázva. Nagyon széles spektrumon foglalkoztatnak, bár telt, fekete nőket nem szinkronizálok, arra azért nem alkalmas a hangom, és már fiatal lánykákat sem szólaltatok meg, de ez nem is probléma.

spilakklara2.jpg(Robin Wright, Spilák Klára és Sarah Jessica Parker)

Jó pár hosszú sorozaton dolgoztál. Melyik szerepeddel azonosítanak?

Az emberek egyik fele Samantha Carterrel a Csillagkapuból, a másik fele pedig Sarah Jessica Parkerrel. A mostaniak közül nekem viszont Robin Wright a kedvencem, elképesztően finoman, és számomra nagyon izgalmasan játszik, a Kártyavár pedig csodálatos. Vele nagyon megtaláltam az összhangot, érzem őt és azt hiszem, a hangom illik is hozzá.

Idén folytattátok a Kártyavár szinkronfogatását. Sokat számít, hogy más stábbal dolgoztok együtt?

Sokat. Szeretem, ha megadjuk a módját egy jó minőségű sorozatnak, egy jó színésznek. Mint például itt Berninél (Marton Bernadett – a szerk.) is. Szeretek próbálni, és ha nem muszáj, akkor nem rohamtempóban venném fel a tekercseket. Igénylem, hogy ott legyen mellettem a partner, a Kártyavárnál éppen Epres Attila. Ez a fajta közege pedig megvolt az előző stúdióban.

Amikor viszont a forgatás üzemszerűvé válik, csak te egyedül állsz a mikrofonnál és ki van kockázva az, mit mikor kell mondanod, de fogalmad sincs arról, mi történik, az rossz érzés. A néző lehet, hogy nem hallja majd ezt a váltást, de én érzem, hogy nem tudtam olyan minőségi munkát nyújtani. Ilyen pedig sajnos többször is előfordult. Nem csak a színházban vagy a filmezésben, de a szinkronban is sokat számít a rendező személye, munkamorálja.

Számít, hogy papíron van a szöveg, vagy képernyőn látod?

A papírt jobban szeretem. A narrációnál már elfogadtam, de szinkronizálni csakis állva, papírral a kézben szeretek. Egyszerűen teljesen másként jön ki belőlünk a hang, ha állunk és a papír is segítség, mert szó szerint bele tudok kapaszkodni.

Van egy saját tévéműsorod, ahol színházi emberekkel beszélgetsz. Mit veszel észre, szívesen vállalják a szereplést a vendégek?

Igen. Amint leülök valakivel beszélgetni, akkor én azonnal a háttérbe is vonulok és kérdezővé válok, hiszen nem nekem kell szerepelnem, hanem a riportalanynak kell a középpontba kerülnie és a legjobbat kell belőle kihoznom. A műsorban egyáltalán nem vagyok színész, csak kérdezek, figyelek és mivel benne vagyok a szakmában, könnyebben is megnyílnak nekem az emberek.

Fotó: Gálos Mihály Samu, mediaklikk.hu, HBO, pinterest.com

A Válás (Divorce) teljes első évada elérhető magyar szinkronnal is az HBO GO-n.
Az Ash vs. Evil Dead második évadának hazai szinkronos premierje január 28-án lesz a Cinemax-on, de a teljes évad már elérhető magyarul az HBO GO-n.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása