Ha megengedtek nekem egy személyesebb hangvételű bejegyzést, akkor a média világának bugyraiban történő eseményekről értekeznék kicsit. És mi lehetne jobb kezdés, mint a heves vitákat kiváltó reklámadó. Igyekszem politikailag független maradni, és nem állást foglalni egyik párt véleménye mellett sem, de előre elnézést kérek, ha elragadtatom magam.
A Fidesz-kormány újabb adó kivetésére készül, ami első látszatra nem az embereket sújtja. A reklámadó ugyanis a nagy bevétellel rendelkező kereskedelmi csatornák, konkrétan fogalmazva az RTL Klub és a TV2 ellen készült. A két kereskedelmi csatorna milliárdos bevételt szerez többek között a reklámoknak köszönhetően, s a kormány úgy gondolta, ebből ők le tudnának csípni. A terv csak így, ennyi alapján tűnik jónak, azonban sokkal komplexebb az ügy, s a reklámadó bevezetése nem csak plusz aprók csörgését jelentené az állami pénztárcában.
Első körben érdemes tisztázni, hogy a kereskedelmi csatornáknak mi a bevételi forrása. Sokan egyből a reklámokat, illetve a szavazásos műsorokat említik, s máris csillagászati összegekre gondolnak. Azonban a szavazásoknál befolyó pénzek elenyésző mértékben járulnak hozzá a bevételekhez. Sokkal nagyobb tétel a reklám; termékek reklámozása műsorok szünetében, vagy magában az adásban. Ezek sokakat zavarnak, és nem is néznek ilyen csatornákat, mondván „a sorozatok csak megszakítják a reklámokat”. Viszont ha nem lenne reklám, nem lenne műsor, nem lenne mit nézni a kereskedelmi adókon.
A bevétel pedig milliárdokban mérhető. Azonban ne higgyük azt, hogy a befolyó húsz milliárd forint mind profit, ezt mind el lehet költeni és mind egy ember viszi haza. Ez az összeg az, amit a csatorna egy év alatt keres, de ebből lejönnek a kiadások, a fizetések, a gyártásra fordított összegek és sorolhatnám. Így alakult ki az a helyzet, hogy a 2008 óta csökkenő bevételek miatt a profit szinte elenyésző. A kormány pedig ezt nem nagyon veszi tudomásul. Vagy mégis? És szánt szándékkal tenné tönkre ezeket a csatornákat?
Azaz, egy adó bevezetése, ami húsz milliárd forintból elvenne négyet, jelentené azt, hogy a profitot a kormány lefölözné, sőt, alacsony bevétel esetén veszteségessé tenné a csatornát birtokló céget. Ez pedig csak elsőre tűnik tudatlanságnak: ugyanis kitervelt lépés ez, amivel a két német anyavállalatú csatornát szorongatnák meg. Nem is közvetlenül az adóval, hanem a következményeivel tenné tönkre az egyébként is instabil lábakon álló magyar televíziózást, médiát.
A fő célpont a kormány szempontjából a TV2, aminek eladásáról olyan pletykákat lehet olvasni az interneten, hogy kormányközeli emberek tartanának igényt a csatornára. A drága áron kínált csatorna azonban leértékelődhet egy esetleges megszorítás és veszteséges év után. Ki hinné, milyen véletlenek vannak? Az így állami kézbe került TV2 pedig felsorakozna a közszolgálati adók sorába és nagyobb platformon hirdethetné Orbán Viktor kormányának sikereit.
Ez pedig hatalmas probléma lenne, mivel megszűnne a független, kereskedelmi televíziózás egyik bástyáját jelentő csatorna, kezdene átállni a királyi tévéhez hasonló teljesen ferdített valóságot mutató híradók irányába. Volt szerencsém nézni naponta a közszolgálati híradásokat és azt kell, mondjam, hogy ha valaki csak ezt nézni és nem olvas interneten híreket, kormány-független újságokat, akkor alig kap képet nem csak a világ, de Magyarország dolgairól. Annyira Fidesz-orientált a híradó, illetve ellenzék-mocskoló, hogy az embernek feláll a szőr a hátán.
A kereskedelmi televíziók adóztatásával több dolgot is elérhetnek, először, hogy leértékelődnek és eladják őket, a másik, hogy fogják magukat, ami az RTL Klub-nál tervben is szerepel és elköltöznek vagy Németországba, vagy Luxemburgba. Egyik lehetősége sem jó, mivel egy újabb állami kézben levő csatorna abszolút a politikamentesség lerombolásának első lépése lenne, sérülne a sajtószabadság is. Ezzel léptünk egy szintet, ugyanis a reklámadó nem csak egyszerű adónem,hanem a kormány fegyvere az őket rossz fényben is feltüntető kereskedelmi televíziók ellen.
A királyi televízióban szabályozni tudják, hogy csak a jó kormány döntéseket mutassák be, elhallgatva azokat a döntéseket, amik rosszak, ezzel befolyásolva az embereket és a választókat. A kereskedelmi csatornák függetlenek és mindegyik oldalt bemutatják, nem csak a szépet és jót, hanem a döntések fonákjait, illetve platformot adnak nem Fideszeseknek a véleménynyilvánításra. Ez a sajtószabadság, és a Fidesz fél, hogy az embereket rajtuk kívül más is befolyásolja, esetleg valakinél sikerült felnyitni azt a bizonyost, hogy bizony itt nem jól mennek a dolgok. A kormány pedig szeretné ezt elkerülni, aminek a legjobb módja az, ha a legnézettebb csatornákat állami kézbe veszik és nem csak félmillió, hanem több millió emberrel hitethetik el, hogy Magyarország Európa közepe.
Az olyan televíziózás, amiben ennyire szabályoznak mindent, egy fejlett országban nem állná meg a helyét: egyszerűen elképzelhetetlen, hogy az állam demokráciában, jogállamban ennyire beleszóljon mindenbe. Mert hiába csak kereskedelmi adókról van szó, az RTL Klub és a TV2 már csak kiemelkedő nézettségük miatt is a sajtószabadság fontos bástyái, amelyek lerombolásával vagy jelentős meggyengítésével elkezdődhetne a szavazók agyának teljes és módszeres átmosása, és a Fidesz uralom megtörhetetlensége. George Orwell mosolyog a sírjában.
A kép forrása: mek.oszk.hu