Miért is nézi semmibe a tévézőket a két országos kereskedelmi csatorna?

2014. március 28. - Jasinka Ádám

 Az internetes cikkek, fórumok zömében szidják a két nagy kereskedelmi csatornát, amit egyrészről meg is lehet érteni, mivel amit az RTL Klub és a TV2 csinál, az abszolut nem nézőbarát hozzáállás, másodrészt viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek az adók reklámokból tartják fent magukat és a nézettség bizony a józan észnél és a minőségnél is fontosabb. Persze, lehet azt mondani, hogy ha én vezetném ezt vagy azt a csatornát, akkor úgy kivágnám az alja műsorokat, mint macskát..., és csak az általam kedvelt, és első osztályúnak tartott sorozatokkal pakolnám tele a műsorrendet. Ez mind szép és jó, csak ezzel a hozzáállással sikerülne sorozatcsatornásítani az egyik kereskedelmi médiumot, s a saját gyártásokat száműzni, ami lehet, hogy papíron jól mutatna, de azt is figyelembe kellene venni, hogy az átlag tévézők nem ugyanazt szeretnék látni, mint azok a külföldi sorozatokat fogyasztó emberek, akik online, letöltve, eredeti nyelven és vagy feliratosan elégítik ki a fikció vagy netán a reality iránti vágyukat.

 Ellenpéldának mondhatjátok az amerikai, országos adókat, amik csak sorozatokat adnak a főműsoridőben (realityt, hírműsort és tehetségkutatót is, persze), és kérdezhetnétek, hogy akkor Magyarországon ezt miért nem lehet megcsinálni? A válaszom erre az, hogy a három legnézettebb országos adó pontosan ezt csinálja; saját gyártásokat tesz a legnézettebb műsorsávokba. Amikor ezt a szempontot vesszük górcső alá, akkor teljesen lényegtelen, hogy az adott produktum milyen műfajú. Azaz, ha egy amerikai adó saját gyártást tesz a saját főműsoridejébe, akkor az jó, de ha egy magyar csatorna teszi ugyanezt, akkor az rossz? Hogy is van ez?

A tovább mögött folytatom az értekezést.

 Nem védeni akarom a két országos kereskedelmi csatornát, mert tény és való, hogy a mostani műsorszerkezetük nem veszi figyelembe azt, hogy aki tévézik, az többségében olyan, aki másnap dolgozni vagy tanulni menne, és ezért nem fog fent maradni éjfélig, hogy megnézze kedvenc sorozatát. Jó, vonatkoztassunk el attól, hogy le lehet tölteni a dolgokat. oké, hogy népszerűek a torrent oldalak, a mediabox-os felvételek és az online videotékák, de azért mégsem ez az internet felé nyitottabb társadalmi csoport a tévétársaságok célközönsége. Vannak persze metszetek a különböző csoportok között, s a csatornák is egyre több online lehetőséget kínálnak azoknak, akik nem akarják este tízkor megnézni a sorozatukat, de ez se olyan nagy tömeg, amivel meg lehetne magyarázni az irreálisan felborított és reklámokkal - habár nem szeretem ezt a szót használni, de muszáj - összeszennyezett főműsoridőt.

 A saját gyártások minőségét ki ki állapítsa meg saját magának, én nem háborodom fel azon, hogy készítenek ilyeneket, és azon se, hogy ezeket nézi valaki. Az viszont már bosszant, hogy egy átlagosan 40-50 perc játékidővel rendelkező sorozatból pimasz módon csinálnak 70-80 perces műsoridőt. Az Éjjel-nappal Budapest című műsort tudom példának hozni, ami eleinte felezett epizódokkal volt képernyőn, bruttó negyven perces adásidővel, azonban mára az RTL Klub fogta magát és a nettó adásidőt felhígította - mint egyszeri kocsmáros a bort - több, mint egy órásra a sok reklámmal, és a tényleges szétszabdalással élvezhetetlenné tette a sorozatot. Ne, tudom, mit gondoltok, ha nem lenne reklám, se lenne élvezeti értéke ennek a műsornak.

 TV2 is előszeretettel csinálja ezt a reklámokkal, s ennek az az eredménye, mind a két adót figyelembe véve, hogy a zászlóshajónak számító saját gyártás olyan késő este kerül képernyőre, mint még soha. A Barátok közt 21:25-kor kezdődik és 22:00-ig tart, míg a Jóban rosszbant 21:55 és 22:50 között tűzi képernyőre a TV2. Az előbbit még úgy ahogy, de normálisnak lehet nevezni, de az utóbbit már nem, és nem azért, mert este tizenegykor van vége egy szappanoperának, hanem mert az, aki nem kíváncsi egyik celebes áldokurealityre sem annak késő estig fent kell maradnia, hogy megnézze a Jóban rosszbant, vagy valamelyik import sorozatot. Mi ez, ha nem a nézők teljesen egy irányba terelése és a többi ízléskör semmibe nézése?

 A három legnézettebb, országos lefedettségű csatorna és a legnézettebb, nem az RTL Klub és a TV2 holdudvarába tartozó, általános szórakoztató, saját gyártással rendelkező kábelcsatorna, a Viasat3 főműsoridejét érdemes összehasonlítani. A főműsoridő a 18:30 és a 23:30 közötti időintervalllumot jelenti, de tekintsünk ezekre az időpontokra lazábban és vizsgáljuk a 18 és a 24 óra közötti műsorokat mind a négy adó esetében. Az összehasonlításban megnézzük, melyik csatorna hány perc saját gyártást (sorozat, híradó, magazin- és kvízműsor) és hány perc import vagy sportműsort vetít. (A TV2-nél a vasárnapi adatokhoz Az ének iskoláját, míg az RTL Klub szombati adataihoz a Szombat esti lázat számoltam hozzá.)

 A számítások alapján az látszik, hogy a két végletet az M1 és a Viasat3 jeleneti, ugyanis előbbin a főműsoridő 82 százalékát saját gyártás, míg utóbbin 97%-ot import műsor tesz ki. A legkiegyensúlyozottabb adó az RTL Klub, hiszen a TV2-nél csak 26% a külföldi tartalom, míg a piacvezető csatornánál 39%. Az adatokból viszont nem látszik az egyes műsorok kezdési időpontja, azaz mennyire nem mindegy, hogy sorozatjunkie szempontból, hol van az a 26%-nyi import tartalom. A kezdési időpontokat tekintve az M1 áll a legjobban, hiszen náluk nyolc órakor már sorozatok vannak képernyőn, ahogyan a Viasat3 negyed-fél tízes időpontját is nézőbarát műsorsávnak nevezhetjük (persze náluk egész nap sorozatok vannak képernyőn, de azok nap vetítésben). Ellenben az RTL Klub tíz, míg a TV2 tizenegy órás első sorozatsávját nem mondanám olyan előkelőnek.

 A legérdekesebb az, hogy a TV2 két plusz saját gyártása miatt tolta késő estére az import sorozatokat, míg az RTL Klub a sok reklámmal tolt ki nem csak a műsorral, de a nézőkkel is. Persze, értem, hogy a saját gyártás a legfontosabb és azt kell reklámozni, a legnézettebb műsorsávban vetíteni, de akkor is pofátlanság, amit a nézőkkel művelnek. Igen, bosszant a dolog, s főleg azért, mert a saját gyártásoknak úgy látszik bebetonozott helye van a főműsoridőben és a lehetőséget se adja meg a nézőknek, hogy más műsort kedveljenek meg. Az Éjjel-nappal Budapest például az első része óta nem volt szüneten, ami egyrészt nonszensz, hiszen ezzel elveszi a műsorsávot nem csak külföldi sorozatok, de más saját gyártások, esetleg kvízműsorok elől. Másrészt érthető döntés, hiszen, ami sikeres, azt ritkán piszkálja meg piacvezető kereskedelmi adó.

 Az egyik megoldás talán az lenne, ha a saját gyártásokkal is úgy bánna az RTL Klub például, de a TV2 is akár, mint az import sorozataikkal, azaz a műsorrendjüket szezonokra kellene bontaniuk. Persze megvan az esélye annak, hogy valami nem jön össze és talán itt a probléma forrása, de ezzel a mostani hozzáállással nem csak, hogy nem adnak lehetőséget új sorozatoknak, műsoroknak, de lerázzák magukról azokat a tévézőket, akik nem csatornát, hanem műsort néznek, és ez lehet, hogy rövid távon sikernek számít, hiszen a későre tolt sorozatokat is nézik, de hosszú távon bizony leszoktatják magukról a kvázi hűségesnek mondott embereket is azzal, hogy illegális források, esetleg legális online tartalmak használatára kényszerítik őket.

 A Viasat-csatornákat, és főleg a Viasat3 műsorrendjét a múltkor megdicsértem azért, mert rendkívül innovatív, ötletes és közösségre építő módon csinálják. Az egyik zseniális húzásuk az volt, hogy az egyik hétvégi filmes műsorsávot odaadták a nézők kezébe, és szavazás útján maguk a tévézők választhatják ki a felkínált három opció közül, hogy melyiket szeretnék megnézni. Ugye, milyen egyszerű és ügyes megoldás? De nem csak ebben, a néző és a csatorna közti közösség építésében járnak sokkal előrébb a két országos kereskedelmi adó előtt.
Az országos premier sorozatok terén is előnyben van a Viasat3, habár a nézettségi adatok nem épp ezt mutatják. De tény, hogy a csatornánál nem restek megvásárolni a közönségkedvenc és népszerű sorozatokat, ha pedig valamit megvettek, akkor nem hagyják a raktárban porosodni a kópiákat. A mostani műsorrendjüket pedig nagyon szépen fejlesztik és sikerült olyan kínálatot összeállítaniuk, ami megpróbál viszonylag széles körben alkalmazkodni a nézőkhöz, és nem csak egy bizonyos rétegnek az ízlését kiszolgálni.

 A sok dicsérő szó ellenére azonban a Viasat3 sem hibátlan csatorna, s főként ők is beleesnek a nézettség kontra ésszerűség csapdájába, hiszen nem véletlen az, hogy a Jóbarátok-Két pasi meg egy kicsi duót nem először isméltik már meg az első résztől kezdve, ugyanis hiába a sok országos premier sorozat és vagy évad, ha a nézők nosztalgiáznak és újranézik kedvenc sziktomjaikat. Összességében azonban így is a Viasat3 kínálata az, amit a legnézőbarátabbnak nevezhetünk, s talán azért, mert csak kábelen fogható mernek bátrabbak és újítóbbak lenni. Az ilyen attitűd azt hiszem a két országos kereskedelmi csatornára is ráférne.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CHRISporn 2014.05.10. 11:18:01

Egyértelműen a VIASAT a legjobb mert(szerintem)
egy csatorna esti főműsoridejének ilyennek kéne lennie:Híradó,Kvíz,szitkom,valami saját gyártás/háttérműsor,utána Film.
Ez lenne a normális-és nem a celebhuzavona félperces sztárocskákkal-vagy magukat annak képzelőkkel...
(A Viasaton különben a "híradó" kivételével már hellyel-közzel összejött ez a műsorfolyam)

Jasinka Ádám 2014.05.10. 11:21:27

@ChrismovieTV: A Viasat tényleg jól csinálja, de a nézők valahogy a premierekre nem igazán vevők. Az Emberi tényező első része a célközönségnél benne volt a top50 legnézettebb műsorban, amikor adták, de általában csak a Két pasi meg egy kicsi, ami ugye ismétlés szerepel a listán, illetve néha egy-egy film.