Interjú Zomborácz Virággal, az Egynyári kaland író-rendezőjével

2017. október 23. - Jasinka Ádám

Az Egynyári kaland az utóbbi évek egyik legüdítőbb magyar produkciója, ami az első évad játékos, könnyed hangvétele után úgy tudott komolyabb, még életszerűbb helyzeteket bemutatni, hogy a korábban megszeretett bájából semmit sem vesztett.

A sorozat második évada idén nyáron került képernyőre, és még mi az új történeteket néztük, a stáb már javában dolgozott a folytatáson. Az Egynyári kaland harmadik szezonjában sok minden megváltozik. Új helyszínként megjelenik a főváros, távozik az egyik alapszereplő és számos fiatal tehetség csatlakozik a csapathoz. A folytatásról, az újdonságokról, és a két évad közti váltásról is kérdeztük Zomborácz Virágot, a sorozat író-rendezőjét.

zomboraczvirag_egynyari3_2.jpg

Amikor felkértek a második évad megírására és rendezésére, akkor már tudtad, hogy megváltozik az alap szereplőcsapat Döbrösi Laura és Vecsei Miklós miatt, vagy menet közben derült ki, hogy a helyükre új karaktereket kell behozni?

Már az írásra való felkéréskor nyilvánvaló volt, hogy Laura az "Aranyélet" miatt nem tud velünk dolgozni, Vecsei Miklóst pedig "A Pál utcai fiúk" próbái miatt nem adja ki a Vígszínház annyi időre, amit egy főszerep megkíván. Laurát ráadásul kizárólagossági szerződés kötötte, így őt sajnos epizódszereplőként sem tudtuk visszahozni.

Az első évad után éles váltás volt, hogy a szereplők sokkal komolyabbak, „felnőttek” lettek. Te szeretted volna vagy koncepció volt, hogy a folytatásban, a többségében már egyetemista szereplők ne legyenek „gyerekek”?

A színészek már az első évad forgatásakor sem tizennyolc évesek voltak, a két évad között pedig nem egy, hanem két év telt el a valóságban, így természetellenesnek éreztem volna huszonéves szereplőkkel bájos tinisorozatot csinálni.

A valóságban is éles a váltás a gimis és az egyetemista-főiskolás élet között - ahogy az iskolapszichológusom fogalmazott annak idején, az "egyetem alatt minden megtörténik az emberrel, aminek meg kell történnie". Adta magát, hogy a sorozat ilyen értelemben szintet lépjen, és más problémák kerüljenek a középpontba - a romantikus szálakat és a vicces epizódokat megtartva persze.

zomboraczvirag_egynyari3_4.jpg

Sokkal több fajsúlyos téma került elő és olyan élethelyzeteket mutattatok be, amiket talán mindenki átélt, vagy ezekben az életszakaszokban él jelenleg is. Fontos volt, hogy a sorozat „ma” játszódjon és a mai fiatalságnak, fiatalságról szóljon?

Megjelennek a mai kor kellékei, a chat, a Tinder, meg a többi, de a sorozat csúcspontjai számomra bizonyos pillantások, és ezek a pillantások minden korban ugyanolyanok. Ezeket mindenki átélte, aki volt fiatal, volt szerelmes, bizonytalan, boldog, aki bántott, akit bántottak.

A második évadban bemutatott új szereplők közül volt-e olyan, akit magadról mintáztál? Aki a te - világról, társadalomról, párkapcsolatokról alkotott - véleményedet közvetítette?

Nem. Az én világról alkotott képem túl sötét ahhoz, hogy egy ilyen jellegű sorozatban előtérbe kerüljön.

Az első évad játékosabb, könnyedebb hangulata után a második a történetében és rendezésében is váltást hozott. Várható valamiféle újítás, újdonság a harmadik szezonban?

A legnagyobb újítás talán az, hogy a harmadik évad csaknem teljesen Budapesten játszódik. Egy balatoni vakáció mindenképpen kiszakadás a hétköznapokból, egy elemelt helyzet, így viszont megmutathattuk a szereplőket "élesben". Természetes közegükben, a mindennapokban, valódi munkahelyi helyzetekben.

egynyarikalandharmadikevad3_1.jpg

Mi az oka annak, hogy új helyszínként Budapest is megjelenik?

Ennek elsősorban gyártási okai voltak. A vizes vb miatt nem tudtunk volna visszamenni Füredre.

Megváltozik ettől a sorozat hangulata? Illetve, ugyanúgy a szünidő alatt játszódik majd a történet?

A sorozat címe Egynyári kaland, és ehhez tartottuk is magunkat. A harmadik évad azt mutatja meg, milyen érzés a döglesztő melegben, amikor mindenki más vakációzik, a városban ragadni. Tele van a falad balatoni posztokkal, naplementékkel, hekkes és lángosos kajafotókkal, te meg csak húzod az igát - azt hiszem, ez a legtöbbünk számára ismerős helyzet.

Lesz olyan, aki nem tér vissza a folytatásra a már megismert szereplők közül?

A Dórát alakító Dobos Evelin nem tér vissza, mivel főszerepet kapott az Oscar-díjas Nemes Jeles László új filmjében, és a két forgatás nem volt összeegyeztethető. Rajta kívül minden szereplő visszatér, valamint megjelenik két új is: Levi nőcsábász lakótársát Fehér Balázs Benő, Zsófi kollégáját pedig Piti Emőke alakítja. A középpontban így továbbra is három fiú és három lány van.

zomboraczvirag_egynyari3_1.jpg

Pár hónapja bejelentették, hogy kik azok a színészek, akikkel bővül az Egynyári kaland csapata. Ők viszont javarészt felnőttek.

Természetesen az ismertebb színészek mellett megjelennek olyan fiatal szereplők is, akiknek ez az első filmszerepük, vagy a forgatás idején még nem voltak annyira ismertek. Például nagyon fontos szereplőnk Szalay Bence, akit a Viszkis címszereplőjeként ismer majd meg az ország, feltűnik Vilmányi Benett, aki a Terápia harmadik évadában alakít zseniálisat, valamint Edvi Henrietta, Simon Zoltán, Dénes Viktor, Borsányi Dániel, Bajor Lili és még sorolhatnám a fiatalokat.

Figyelted a nézettségi adatokat, olvastad a nézői hozzászólásokat? Voltak ezek rád bármilyen hatással az új évad írásakor?

A sorozat Facebook oldalát figyeltem. Jó volt látni, hogy a Vecsei Miklóst hiányoló kommentek az évad végére átalakultak "remélem, Levi és Dóra összejönnek!!!" kommentekké, mert ez azt jelentette, hogy a nézők bele tudták élni magukat a sorozatba, együtt tudtak menni vele.

zomboraczvirag_egynyari3_5.jpg

Azt nyilatkoztad korábban, hogy az egyik legnehezebb feladat az volt, hogy mindegyik epizódot ugyanolyan hosszúra (52 percesre) írjad. Dolgoztál korábban napi sorozaton, és az HBO-s Aranyéleten is. Ott nem kellett ennyire ragaszkodni az epizódhosszokhoz?

A napi sorozatokban is kell, de az más műfaj, teljesen dialóg alapú, és elég meghatározott a ritmusa, ezáltal jobban mérhető. Más, ilyen jellegű sorozatról nem tudok, ahol ne lenne pár perces eltérés az epizód hosszokban. Az Aranyéletnél is cél, hogy negyven perc körül legyen egy epizód, de nem a hossz az elsődleges szempont, hanem a ritmus, a dramaturgia.

Az 52 perc nem is annyira írásnál szívás, hanem a vágáskor: amikor bizonyos döntéseket a hosszúságnak kell alárendelni. Egy néző sem arra emlékszik vissza, hogy de jól pont 52 perc volt ez a rész is. Jó lenne, ha nem ragaszkodna ehhez ennyire a tévé.

zomboraczvirag_egynyari3_3.jpg

Összehasonlítva más korábbi munkáiddal, filmjeiddel, mennyire volt könnyű írni az Egynyári kalandot?

Nagyon könnyű, mert annyira adták magukat a karakterek. A sorozatírásnál az is hálás, hogy van játékidő kibontani a figurákat, van idő a részletekre. Azt sajnáltam, hogy csak hat epizód egy évad - még lehetett volna folytatni a történetet.

Fotó: Piti Marcell, Megafilm

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása