Hámori Eszter: "Tudok egyszerre anya és szinkronizáló színész is lenni"

2016. október 13. - Jasinka Ádám

 Meredith Grey, Olivia Pope és Diána Blake, csak hogy kiválasszak három olyan sorozatkaraktert, akiket magyarul már több éve Hámori Eszter finom hangjával és játékával hallhatunk. A színésznő hangját - ahogyan az az interjúból is kiderül majd - sokkal korábbról is ismertem már, mint hittem, mégis a Botrány című sorozatban nyújtott hangjátékával vált szívemnek igen kedvessé és vagyok miatta rajongója a mai napig. Mondhatom azt, nagy szerencsénk, hogy Hámori Eszter az utóbbi egy-másfél évben egyre több és több sorozatban szinkronizál, hiszen minden szereplőjének képes olyan kellemes bájt és jellemet kölcsönözni, amit egyszerűen öröm hallgatni.

 A színésznővel egy sorozat magyar változatának forgatása előtt beszélgettem többek között a Scooby Doo-történetekről, melyekben legyenek akár filmek vagy sorozatok, ő Diána magyar hangja. Szóba került ezen kívül még a Botrány és a Modern család című széria is, valamint a művésznő elmesélte, hogyan is indult el a szinkronos pályán, hogyan élte meg a tömegezést és kicsit beszélt a régi idők szinkronjáról is. Az interjút a TOVÁBB-ra kattintva tudjátok elolvasni.

interju_he2.jpg

A Botrány című sorozat főbb szinkronhangjait az interneten szavazták meg, így választottak téged a főszereplőre. Tudtál erről?

 Tényleg? Nem tudtam. Nagyon szeretem a Botrányt és kifejezetten nehéz szerepnek is tartom. A színésznő borzasztóan gyorsan beszél, gyakorlatilag teljesen eszköztelenül és olyan amplitúdókkal játszik, hogy eléggé meg kellett dolgozni azért, hogy szájon legyek és közben az érzelmi részét is belepakoljam. Olivia egy elég fajsúlyos állásban lévő hölgy, minden mondatának, hangjátékának jelentősége van, főként azért is, mert az életének szinte összes mozzanatát belesűrítik a dialógjaiba.

Az egyik kedvenc gyerekkori animációs sorozatom a Scooby-Doo, és csak fél éve tudatosult bennem, hogy te vagy Diána magyar hangja.

 A különféle Scooby-Doo sorozatokat, filmeket és játékokat szerintem már tizenhét éve csináljuk és minden felvétel előtt elgondolkodunk a stábbal azon, hogy amikor már bottal vagy járókerettel fogunk járni, még akkor is ezt szinkronizálni majd (nevet).

 A viccet félretéve, szerintem a mostani részeknek már nincs meg az a bája, mint a régieknek. A rejtélyfejtések, a rémkeresések sem ugyanazok már. Miután van egy ötéves kisfiam, így megpróbálom az ő szemével is nézni a munkáimat, és az igazat megvallva, ezek a mostani Scooby-Doo epizódok nem is annyira intellektuálisak, nem is humorosak, és néha kifejezetten obszcénak és durvák.

diana.png

A régi, talán ténylegesen első részek még nagyon jók voltak.

 Azokat mi is szerettük és sokat is nevettünk rajtuk. Azokban még szerepelt a kiskutya és a nagykutya is, és volt valami kedves, helyes bája, humora a történeteknek. Mi is öregszünk, biztosan ez és a rutin is közrejátszik, de a mai részeknél nem érzem ezt. Megértem, hogy haladni kell a korral, csak furcsa ennyi év után az is, hogy Scooby-Doo számítógépezik és internetezik.

Nemrég szinkronizáltátok a Modern családot, amiben te vagy Claire magyar hangja. Tudtad azt, hogy Ti csináltátok a harmadik magyar változatát a sorozatnak.

 Az ilyen részleteket én nem igazán ismerem, próbálom követni ezeket a dolgokat, de vannak nálam sokkal naprakészebb kollegák, akik szinte mindent tudnak egy-egy szinkronos munkáról. A Modern család egy egészen fura, jó és mosolygós sorozat, Claire pedig nagyon kellemes, helyes lány. Az egész egy őrületes dili, a hangulatát nagyon szerettem, de szerintem a srácok vitték a fáklyát ebben a történetben. Szívesen csináltam és sajnáltuk, hogy befejeztük.

Az első és az ötödik-hatodik évadot csináltátok meg. Nem volt ez zavaró?

 Ha sok sorozatban szinkronizálsz, és van esetleg olyan, ami nem feltétlenül nő a szívedhez, akkor nem biztos, hogy mindennel teljesen tisztában vagy. Tudtuk, hogy kimaradnak évadok, de mivel minden részben volt valami megoldandó feladat, kis veszekedés, ordítozás majd a happy end és közben ugyanazokat a pihent agyú poénokat mondtuk, így nem éreztem azt, hogy az epizódok olyan nagyon kapcsolódnának egymáshoz. Emiatt nem volt zavaró, hogy kihagytunk évadokat.

Nem is tudtál arról, hogy több magyar változata is van?

 Nem, mivel szinte egyáltalán nem is nézek tévét. Négy gyerek életének szervezése, logisztikája, a mindennapi teendők és persze a munka mellett legfeljebb csak akkor hallom a tévét, amikor főzés közben a háttérben szól. Ha mégis tévézem, és ismétlik esetleg egy-két kedvenc munkámat, akkor az kicsit megsimogatja a szívemet, de azt azért el kell mondanom, hogy nem feltétlenül csak jó filmeket csinálunk.

interju_he3.jpg

Kritikus vagy magaddal szemben?

 Abszolút. Volt is egy-két olyan szinkronos munkám, ahol azt éreztem, hogy az a szerep nem nekem való, mert mondjuk korban nem illett hozzám, vagy mentálisan nem tartottam még azon az érettségi szinten, vagy mert a habitusomtól teljesen távol állt. Ezeket természetesen becsülettel megcsináltam, de nem mondanám életem főműveinek.

Szinkronban is ennyit számít, hogy fejben, érettségben ott legyél?

 A Más világ című film például, amit Gaál Erika barátnőm rendezett, pont azért volt fantasztikus munka, mivel Erika szándékosan nem mondta el a film történetét, így abban a lelkiállapotban kezdhettem el, ahogyan a főszereplő, Nicole Kidman is.

Nagyon szürreális, szép munka volt, és csak a végén, az utolsó tekercsben derült ki, mi is történik valójában. Anélkül, hogy bármit is elmondanék, amikor megláttam a végét, akkor a szívemhez kaptam.

Nagyon okos döntés volt Erika részéről, hogy nem árulta el a csavart, mert ha elmondja, akkor máshogyan csináltam volna meg. Azt tudni kell, hogy ha nem vagy főszereplő, akkor ritkán látod át az egész filmet, sokszor emiatt a végét sem ismered meg. Ezért ha engem érdekel egy film és csak mellékszereplője vagyok, akkor a forgatás után bent szoktam maradni kicsit a stúdióban, hogy elolvassam a szövegkönyvet és megtudjam, mi is lesz a vége.

Emlékszel esetleg arra, hogyan kerültél bele a szinkronba?

 A Gór Nagy Mária Színitanodába jártam, Konrád Antal volt a beszédtanárunk és amikor a Pannóniába kerestek fiatal hangokat, akkor Tóni megkérdezte, hogy nem kísérném-e el egyszer a stúdióba. Csak azért, hogy próbáljam ki, ízleljem meg, milyen is a szinkronizálás. Elkísértem, és beleszerettem a szinkronba. Még a tojáshéj ott volt a popsinkon, amikor tizennyolc évesen többedmagammal bekerültem a Pannóniába, és akkor egy mondat, egy tekercs már főszerepnek tűnt számunkra.

 Öt évig tömegeztem, és nagyon jó ranglétra volt. Egyrészt tanulmányilag egészen fantasztikus volt, másrészt pedig kapcsolatteremésben is sokat segített, hiszen mindenkit megismertem. Nagyon komoly színészek mellett nőttem fel. Beléptem a stúdióba és ott volt Tolnay Klári, vagy Mádi Szabó Gábor, fantasztikus élmény volt. Örülök, hogy ezt a három-négy lépcsőfokot a karakter vagy a nagy főszerepek előtt megcsinálhattam.

interju_he1.png(Shannyn Sossamon (Wayward Pines), Hámori Eszter és Teryl Rothery (Cédrusliget))

Öt év azért jó sok. Akikkel mostanában beszéltem, átlagosan két-három év tömegezést mondtak.

 Ők már az új generáció. Régen gyakori volt a több éves tömegezés, hiszen ott tanultad meg a szakmát. Ma már újra tanítják az egyetemen a szinkronizálást, a lányom a Színművészetire jár és Aprics Laci oktatja, aki az ország egyik legjobb szinkronrendezője, örülök, hogy foglalkozik a fiatalsággal. Amikor én 1987 körül elkezdtem ezt csinálni, akkor az az öt évnyi tömegezés nem csak tudásilag, de anyagilag is sokat jelentett. Egy szárnyait bontogató színésznek ez nagyon nagy dolognak számított.

A régi időkben többen is álltatok a mikrofon előtt, és közösen vettétek a jeleneteket, ma már viszont az is ritka, ha ketten vagytok a stúdióban.

 Hogyne, régen szinte csak így dolgoztunk. Szerelmek szövődtek, gyerekek születettek, házasságok köttettek. Azok voltak számomra a legszebb évek; fiatalság, gondtalanság, függetlenség. Engem inspirál, amikor többen vagyunk a mikrofon előtt, mert szeretem látni, hallani, ahogy a kollégák játszanak.

 Talán kicsit önző dolognak fog hangzani, de a szinkron nekem azért is jött be ennyire nagyon - azontúl persze, hogy nagy szerelem -, mert össze tudom egyeztetni a családomat és a munkámat. Természetesen, ha olyan feladat van, akkor este vagy hétvégén is megcsinálom, de így be tudom sűríteni reggel nyolc és délután négy közé a forgatást, és

tudok egyszerre anya és szinkronizáló színész is lenni.

A képek forrása: ridikul.hu, coloori.com

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása